Thursday, August 10, 2006

Psykedelia vs. Prog-rock


Det er sjovt at følge med i de forskellige "nye musikalske" trends som popper op (og ned!). Senest har jeg lagt meget mærke til den nye bølge af danske neo-psykedelia bands som er entreret musikscenen. Bands som Wolfkin, I Got You On Tape, Baby Woodrose og Delanies.

Mange musikalske subgenrer har siden deres oprindelse næsten alle haft forskellige trend-år, hvor de er blevet fornyet og fortolket, og psykedelia har da også sneget sig ind i nyere tiders kendte bands som f.eks. Nirvana, Kula Shaker, My Bloody Valentine og Brian Jonestown Massacre som en hel klar og bevidst musikalsk reference. Aldrig har det dog været så tæt på lyden som de helt aktuelle bud på genren.

Lyt til bands som Love (med legenden Arthur Lee, som lige er afgået ved døden, R.I.P.), Byrds, Animals, Doors, Jefferson Airplane, The Psykedelic Furs , Sent Beach Boys (og i det hele taget lyden af årene ca. 1966 og 10 år frem, indenfor rockmusik, hvor psykelia blev defineret) og referencerne i forhold til det skæve tekstunivers, den simple og modale vokal, de syrede, skæve akkorder og instrumenteringer og hele stemningen. Nutidige bands indenfor denne bølge af nyt psykedelia har virkelig lyttet til forfædrene. Det er der intet galt i, og det er skønt at høre igen :-).

De nutidige bands er dog mindre syret (hvilket også er ok, men gad godt at kunne få the old spirit back)! Personlig kunne jeg godt tænke mig at høre det endnu mere skævt og udsyret (det findes helt sikkert også, er bare ikke lige faldet over det rigtige band endnu), som de turde i "gamle dage". Jeg finder det stadig meget "poleret og produceret udsyret" hos de nutidige bands.

Det udsyrede finder man dog i de mere prog rock bands inspirerede bands som f.eks. Sigur Ros, Mars Volta, danske Lis Er Stille, lidt Mew og faktisk også Radiohead (Kid A, Amnesiac)....... Det jeg så virkelig godt gad at høre var så en blanding af Psykedelia og Prog-rocken for at få "the full spirit of 69". Kald mig en nostalgiker!

Er der nogen der kan give mig det?

Nye links

I Got You On Tape
Wolfkin
The Delanies

Gamle video links

Love: Alone again or (en nyere optagelse fra 2003 - gad godt at finde en fra 1967, da den kom ud)
Jefferson Airplane: Somebody to love
The Byrds: Eight Miles High

0 Comments:

Post a Comment

<< Home