Sunday, June 18, 2006

Copenhagen Jazzfestival 2006

Så fik jeg da vist lige forsømt bloggen lidt!!... Nu vil jeg prøve at skrive herinde en gang om ugen, egentlig ikke så meget fordi nogen skal læse det eller følge med, men jeg har fundet ud af det altid er rart at skrive sin mening om noget man tænker på eller har tænkt over... Det renser på en eller anden måde ud!! (Det vist lidt langhåret og zen-agtig)

Programmet for dette års 10 dages jazzfestival er netop kommet på gaden. Jeg glæder mig som et lille barn til nogle hyggelige dage i en solbeskinnet atmosfærisk København med masser af god musik og aktivitet!

Jeg har studeret programmet nøje, og jeg skal ærlig indrømme at der er virkelige mange små danske kunstnere og bands jeg aldrig har hørt om, men det er netop også charmen ved festivalen. Nogle store attraktioner blandet med en masse "mindre" attraktioner mange forskellige steder i byen. Det skal dertil siges at de "mindre" attraktioner rundt omkring i byen altså stadigvæk er store danske profiler i jazzverden, både nye og gamle.

De store kanoner er Herbie Hancock, Sergio Mendes, Diana Reeves osv. De store er alle spændene, men også rædsomt dyre, så i år tager jeg ind og ser 2 af dem:

Brad Mehldau Trio:
Moderne, atmosfærisk, filmisk jazz, han spiller bl.a. omarrangerede udgaver af Radiohead, Beatles og Nick Drake, har også lavet filmmusik bla. til Eyes Wide Shut.

Se her hans meget dedikerede version af Radioheads Exit Music (For A Film)



Trio Beyond
Superstar konstelation med John Scofield, legendarisk guitarist og Larry Goldings på Hammond, som har spillet for alt og alle fra 70'erne og op.

Se et ældre meget meget funky John Scofield klip






Af alle de små ting vil jeg holde øje med følgende:

Nikolaj Hess, Alex Riel, Hans Ulrik, Ibrahim Electrim, Kresten Osgood, Benjamin Koppel, The A-team, Swing Session,

... på mange af de små cafe og open air koncerter!

og så også Jamie Cullum og Pat Metheny på plænen i tivoli!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home