Tuesday, January 10, 2006

Amazon.com - Sådan blev jeg klogere på jazzens verden!


Amazon.com, en kæmpe mastodont inden for onlineshopping af alt fra bøger, musik, film, elektronik og sågar mad. Der er en grund til at Amazon er blevet den største inden for sin genre! Brugervenlighed, dybde, udvalg og en personaliseret og intelligent agent, gør det til et meget brugbar applikation. Samtidig kan det bruges som et genialt værktøj når man skal navigere i musikkens store bagkatalog. Brugeranmeldelser, anbefalinger, muligheden for at høre musikken, lister gør det uundværlig når man er på jagt efter lige det man vil have, men ikke kender!

Jeg har længe brugt Amazon, når jeg f.eks. har skulle begive mig ud i en ny genre, som jeg var grøn i. Jeg har længe lyttet til jazz, og da jeg havde købt de albums som ligger på "must own" listen over jazzplader (f.eks hovedværker af Miles Davis, Herbie Hancock, Charlie Parker, John Coltrane etc. ), var jeg lidt lost. Jazz er en genre, med et hav af subgenrer, perioder, profiler og ikke mindst bagkatalog. Hvor skal man starte, hvad er godt og hvad er skidt, hvem er hvem og hvad relaterer sig til hvad?

Med nogen timers fordybelse i Amazon's store database er man godt på vej. Søg efter nogen af dem du kender, se hvad der relaterer sig til, hvad folk ellers anbefaler, lyt til musikken, og inden længe er du dybt inde i en relationsrække af lignende mesterværker og kunstnere (...og herfra er det bare videre i rækken). Man starter et sted og opbygger sig langsomt og grundig en viden der vokser for hver museklik.

Tilføj de bedste til din ønskeliste, bestil (eller som jeg - print ud og ned til dine yndlings pladepusher og se om du kan finde det - men pas på, det er vanedannende og en rasende dyr hobby).

Fortæl Amazon hvad du allerede har i din pladesamling, og Amazon finde lige det som du søger. Jeg har vel en 120 jazzplader, som Amazon nu ved alt om og nu arbejder i det skjulte for at servicere mig og min sult for flere gode musikoplevelser.

Advarsel: Bestil ikke ting på den amerikanske amazon, der kommer sikkert told på og det bliver dyrt !

0 Comments:

Post a Comment

<< Home